Celostátní konference učitelů matematiky v říjnu na UJEP

Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem ve spolupráci se Společností učitelů matematiky při Jednotě českých matematiků a fyziků pořádá ve dnech 16.–18. 10. 2025 celostátní konferenci učitelů “JAK UČIT MATEMATICE ŽÁKY VE VĚKU 10–16 LET”.

Motto letošního ročníku zníMatematika pro každého – matematika pro všechny”. Část příspěvků se proto zaměří například na příčiny úspěchu a neúspěchu žáků v matematice, různé možnosti intervence či specifické postupy pro práci s žáky.

Plenární přednášky prosloví:

doc. Ing. Roman Mouček, Ph.D. (Západočeská univerzita v Plzni): “Jazykové modely a matematika”

Umělá inteligence dnes dokáže psát příběhy, překládat jazyky nebo si povídat s lidmi – ale co když ji naučíme i matematiku? Podíváme se na to, jak fungují jazykové modely, jako je ChatGPT, a zjistíme, jak se učí rozumět číslům, vzorcům i úlohám. Ukážeme si, co zvládnou, a zkusíme si, jak takový model „přemýšlí“, když řeší matematický problém.

Mgr. Jiří Břehovský, Ph.D. (Technická univerzita v Liberci): “Logika ve školské matematice”

Není pochyb o tom, že pevné základy matematiky musí být vytvořeny během školní docházky. Nezastupitelnou úlohu má v tomto ohledu základní škola. Samotné početní či geometrické znalosti ale nestačí. Pevné základy matematiky na vyšší úrovni zahrnují schopnost žáků matematicky uvažovat o číslech, tvarech, vzorech atp. a učit se vyvozovat z těchto úvah potřebné závěry. Na pozadí těchto schopností je logika a logické myšlení.

V prezentaci se zaměříme na postavení logiky ve školské matematice, jako nástroji k porozumění a komunikaci. Pokusíme se o vymezení pojmu logické myšlení a zamyslíme se nad jeho důležitostí v kontextu výuky matematiky. Představíme některé závěry našich studií, které se opírají o průzkumná šetření mezi učiteli, o analýzy učebnic matematiky a o testování žáků. Nabídneme podněty pro pedagogickou praxi.

RNDr. Iva Dřímalová, Ph.D. (Gymnázium P. Křížkovského, Brno): “Normy ve výuce matematiky”

Ve školní třídě spontánně nebo cíleně vznikají různé normy – tedy to, co je obvyklé, přijaté, očekávané a pravidelně se opakuje. Norma ve třídě je něco, co se běžně děje. Tyto normy mohou být jak vítaným přínosem pro proces učení žáků a pohodu učitele, tak i nenápadnou nebo výraznou přítěží. V přednášce se zaměřím na normy typické pro výuku matematiky, například normu samostatnosti při řešení problémů, pokládání otázek, matematické argumentace, přijímání chyb, formativního hodnocení, korektního matematického projevu, vytrvalosti či empatického projevu u tabule. Dotknu se však i norem zcela jiného rázu – jako je sundávání přezůvek, lámání pravítek, demontování kružítek či útrpné prožívání řešitelského procesu. Společně se podíváme také na normu žákovského strachu z matematiky. Uvedu, jak je možné normy zavádět nebo odstraňovat a co je k tomu potřeba. Nabídnu psychodidaktické cíle, které zavedení či vymizení normy naplňuje.

Konference bude akreditována jako akce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Přihlásit se je možné již nyní pomocí přihlašovacího FORMULÁŘE.

Detailní informace o konferenci a programu najdete na webu akce: https://jum.ujep.cz

Konference se koná pod záštitou rektora Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, doc. RNDr. Jaroslava Koutského, Ph.D.

#katedramatematiky #scienceUJEP #myjsmeujep