Celostátní konference učitelů matematiky v říjnu na UJEP

Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem ve spolupráci se Společností učitelů matematiky při Jednotě českých matematiků a fyziků pořádá ve dnech 16.–18. 10. 2025 celostátní konferenci učitelů “JAK UČIT MATEMATICE ŽÁKY VE VĚKU 10–16 LET”.

Motto letošního ročníku zníMatematika pro každého – matematika pro všechny”. Část příspěvků se proto zaměří například na příčiny úspěchu a neúspěchu žáků v matematice, různé možnosti intervence či specifické postupy pro práci s žáky.

Plenární přednášky prosloví:

doc. Ing. Roman Mouček, Ph.D. (Západočeská univerzita v Plzni): “Jazykové modely a matematika”

Umělá inteligence dnes dokáže psát příběhy, překládat jazyky nebo si povídat s lidmi – ale co když ji naučíme i matematiku? Podíváme se na to, jak fungují jazykové modely, jako je ChatGPT, a zjistíme, jak se učí rozumět číslům, vzorcům i úlohám. Ukážeme si, co zvládnou, a zkusíme si, jak takový model „přemýšlí“, když řeší matematický problém.

Mgr. Jiří Břehovský, Ph.D. (Technická univerzita v Liberci): “Logika ve školské matematice”

Není pochyb o tom, že pevné základy matematiky musí být vytvořeny během školní docházky. Nezastupitelnou úlohu má v tomto ohledu základní škola. Samotné početní či geometrické znalosti ale nestačí. Pevné základy matematiky na vyšší úrovni zahrnují schopnost žáků matematicky uvažovat o číslech, tvarech, vzorech atp. a učit se vyvozovat z těchto úvah potřebné závěry. Na pozadí těchto schopností je logika a logické myšlení.

V prezentaci se zaměříme na postavení logiky ve školské matematice, jako nástroji k porozumění a komunikaci. Pokusíme se o vymezení pojmu logické myšlení a zamyslíme se nad jeho důležitostí v kontextu výuky matematiky. Představíme některé závěry našich studií, které se opírají o průzkumná šetření mezi učiteli, o analýzy učebnic matematiky a o testování žáků. Nabídneme podněty pro pedagogickou praxi.

RNDr. Iva Dřímalová, Ph.D. (Gymnázium P. Křížkovského, Brno): “Normy ve výuce matematiky”

Ve školní třídě spontánně nebo cíleně vznikají různé normy – tedy to, co je obvyklé, přijaté, očekávané a pravidelně se opakuje. Norma ve třídě je něco, co se běžně děje. Tyto normy mohou být jak vítaným přínosem pro proces učení žáků a pohodu učitele, tak i nenápadnou nebo výraznou přítěží. V přednášce se zaměřím na normy typické pro výuku matematiky, například normu samostatnosti při řešení problémů, pokládání otázek, matematické argumentace, přijímání chyb, formativního hodnocení, korektního matematického projevu, vytrvalosti či empatického projevu u tabule. Dotknu se však i norem zcela jiného rázu – jako je sundávání přezůvek, lámání pravítek, demontování kružítek či útrpné prožívání řešitelského procesu. Společně se podíváme také na normu žákovského strachu z matematiky. Uvedu, jak je možné normy zavádět nebo odstraňovat a co je k tomu potřeba. Nabídnu psychodidaktické cíle, které zavedení či vymizení normy naplňuje.

Přihlásit se je možné již nyní pomocí přihlašovacího FORMULÁŘE.

Detailní informace o konferenci a programu najdete na webu akce: https://jum.ujep.cz

Konference se koná pod záštitou rektora Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, doc. RNDr. Jaroslava Koutského, Ph.D.

Konference je akreditována jako akce průběžného vzdělávání pedagogických pracovníků, číslo jednací ČJ: JČMF 01 AKR 06001 2025.

#katedramatematiky #scienceUJEP #myjsmeujep