PřF UJEP uspořádala konferenci pro středoškoláky “Poznej, bádej, objevuj!”

Přírodovědecká fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (PřF UJEP) uspořádala dne 12. listopadu 2024 inspirativní akci „Poznej, bádej, objevuj!“, které se zúčastnilo 80 studentů ze šesti středních škol a gymnázií z Ústeckého kraje. Cílem bylo přiblížit mladým lidem přírodní vědy a posílit jejich zájem o studium učitelství a povolání učitele/lky obecně, i o vysoce specializované obory, jako jsou Aplikované nanotechnologie. Akce proběhla za podpory Programu podpory rozvoje oblasti vysokého školství pro rok 2024 – UJEP a univerzita ji připravila ve spolupráci Hospodářskou a sociální radou Ústeckého kraje (HSR-ÚK) a Inovačním centrem Ústeckého kraje (ICUK).

Úvodní blok „Poznej, bádej, objevuj!“ logicky představil hostitelskou přírodovědeckou fakultu a její zaměření. „Usilujeme o to, aby mladí lidé měli přístup k praktickým i teoretickým zkušenostem z oborů, které si dnes více než kdy dříve žádají kvalifikované odborníky a pedagogy,“ řekla proděkanka pro vnější a zahraniční vztahy Přírodovědecké fakulty UJEP RNDr. Regina Herma, Ph.D., přičemž upozornila, že: „Nedostatek učitelů přírodovědných oborů je problémem, který má dlouhodobé dopady na vzdělávání a budoucnost celé společnosti. Věříme, že inspirací a přiblížením reálných možností těchto oborů mladé lidi pro naše programy nadchneme a pomůžeme jim v jejich volbě.

Studenti byli prakticky rozděleni do menších skupin, aby si mohli vyzkoušet pestrou škálu aktivit, které fakulta nabízí, a zažít je ve formě populárně-naučných workshopů. Například se dozvěděli, jak funguje digitální mikroskop a co vše lze pod ním pozorovat, zjistili, jak využít origami ve výuce matematiky a informatiky. V jiném „soudku“ informací se setkali se skutečnou podobou hudby, viděli, jak „vypadá” a vzniká zvuk i jak lze ze zvuku opět udělat ticho. Vyzkoušeli si také geografické měření v terénu. Zajímavým oživením byla i diskuse nad tématy „Jaké je to být vysokoškolákem”, „Proč se (ne)stát učitelem chemie”, i například následná prohlídka univerzitního kampusu s prezentací možností, které studentům tento prostor nabízí, včetně exkurze do Vědecké knihovny UJEP.

Akce byla zaměřena na studenty třetích a čtvrtých ročníků středních škol a gymnázií s cílem přiblížit jim studium na vysoké škole a motivovat je k dalšímu vzdělávání. Speciální pozornost byla věnována také programu Aplikované nanotechnologie, který studentům nabízí možnost práce s materiály na nanometrické úrovni s uplatněním v medicíně, elektronice či energetice. Tento rychle se rozvíjející obor představuje perspektivní cestu, jak se podílet na inovacích měnících svět a zlepšujících kvalitu života.

Aplikované nanotechnologie dnes hrají zásadní roli při řešení globálních výzev, a proto považujeme za důležité ukázat studentům příležitosti, které tento obor nabízí,“ doplnila proděkanka Herma. „Jsem přesvědčena, že jim tato zkušenost pomůže vidět budoucnost nejen jako příležitost vzdělávat se, ale jako šanci něco změnit.

Celkově studenti hodnotili akci “Poznej, bádej, objevuj!” jako velmi přínosnou a inspirativní. Vyzdvihli především možnost volně hovořit s vysokoškolskými studenty o fungování fakulty a každodenním studiu, uvítali také informace o budoucím uplatnění a ocenili, že byly vyvráceny některé mýty o studiu učitelství, které nyní zvažují jako svou budoucí volbu. Mnohé zaujala možnost zhlédnout fyziku z nové perspektivy (hudba ve fyzice) a velké nadšení vyvolala také exkurze do vědecké knihovny.

Kompletní FOTOGALERIE.

TISKOVÁ ZPRÁVA.

#scienceUJEP